Siirry pääsisältöön

Kantakirjaus.fi Käyttöönotto-opas

Ohjeet Kantakirjaus.fi -palvelun käyttöönottoon

Nina avatar
Tekijä: Nina
Päivitetty tällä viikolla

INFO

Kantakirjaus.fi-palvelun käyttöönotto

Tervetuloa Kantakirjaus.fi-järjestelmään! Tämä palvelu auttaa hallitsemaan potilastietoja tehokkaasti ja turvallisesti. Tässä ohjeessa käydään läpi palvelun käyttöönoton vaiheet.


Vaiheet

Ennen palvelun käyttöönottoa varmista seuraavat asiat:

  • Toimikortti ja laitteet: Sinulla tulee olla Sote-toimikortti. Lataa ERA-ohjelmisto ja hanki kortinlukija. Ohjeet kortin tilaamiseen, ohjelmiston lataamiseen sekä kortinlukija tilaamiseen tai ostamiseen löydät alta.

  • Toimipisteen (OID) tai IAH tunniste: Yrityksen tulee olla rekisteröitynä Valviran kautta. Yrityksen tulee myös löytyä rekisteristä. OID/IAH tunniste löytyy koodistopalvelusta. (Ohjeita alla)

  • Kanta Extranet liittyminen: Kanta Extranetissä organisaation tulee olla rekisteröitynä eRA:n liitäntäpisteen tietoilla. Tiedot alempana.

  • Tietoturvasuunnitelma: Täytä tietoturvasuunnitelma organisaatiollesi osana käyttöönottoa. Löydät pohjan tähän, kun teet kantakirjaus.fi palvelun käyttöönottoa.

  • Hoida maksut Maksa avausmaksu ja käyttäjäkohtainenmaksu

  • Tutustu koulutusmateriaaliin ja tee käyttöönottokoe

  • Valmista

Huomioithan, että viranomaisrekisteröinneissä voi kestää.

Seuraavana löydät yksityiskohtaisemmat tiedot liittyen erivaiheisiin. Mikäli se kosketa sinua voit mennä sen yli. Klikkaa kohtaa avataksesi jokaisen erikseen.


1. Sote- toimikortti ja sen hakeminen

Mikäli sinulla on jo kortti, hyppää tämän yli.

Kirjautumiseen tarvitaan Sote-toimikortti, jonka voit tilata Digi- ja väestötietovirastosta (DVV). Kortti on välttämätön Kantakirjaus.fi-palvelun käytössä. Tilaa kortti täältä, jos sinulla ei ole korttia.

2. Sote-rekisteri / Toimipisteen OID tai IAH tunniste

  1. Yrityksen tulee löytyä sote-rekisteristä.

  2. Voit olla organisaatio tai ammattihenkilö (IAH)

  3. Sieltä pääsee etsimään oman OID-tunnuksen hakemalla esim. y-tunnuksen perusteella.

3. Liity Kanta Extranetiin.

  1. Valitse "Palvelut ja asiakastiedot" -valikosta "Potilastiedon arkisto".

  2. Täytä hakemus seuraavilla tiedoilla:

    • Organisaation tiedot (THL-Sote-organisaatiorekisteristä)

    • Liitäntäpisteen OID (alla)

    • Arkistointihoitajan toimikortin numero

  3. Hakemuksen käsittely voi kestää parikin viikkoa tai enemmän.

Liittymis- ja muutoshakemukseen liitäntäpisteen OID:

Järjestelmä: ERA (integraatiosta riippumatta)

Liityntäpisteen OID: 1.2.246.537.6.918.18.10.13.1

Muutoshakemukseen:

Liityntäpisteen taho: Atostek Oy, +358 45 113 0300, [email protected]

Liityntäpisteessä käytetyn välityspalvelun sertifikaattinumero: FI151030-9

Käytettävät palvelut: Valviran rooli- ja attribuuttipalvelu, uusimispyynnöt (vain tarvittaessa)

Tietoliikenneyhteys 1:

DNS-nimi: era.ehoito.fi

IP-osoite: 185.173.154.12

Tietoliikenneyhteys 2:

DNS-nimi: era.ehoito.fi

IP-osoite: 185.173.154.2

Liittymän tyyppi: MPLS, julkinen internet (varayhteys)

Operaattori: Nebula Oy, Elisa

Liityntäpisteen käyttö: Liityntäpiste on Kanta-välittäjän liityntäpiste

4. Hanki tarvittavat laitteet ja ohjelmistot

Kirjautuminen tietokoneella

  • Kortinlukija: Hanki yhteensopiva kortinlukija, esimerkiksi Verkkokaupasta tai Gigantista.

  • Ohjelmisto: Asenna tarvittava ohjelmisto kortinlukijalle. Latauslinkki löytyy täältä.

Kirjautuminen mobiililaitteella

  • ERA SmartCard -sovellus: Lataa sovellus Google Playsta tai App Storesta. Se toimii mobiililaitteesi kortinlukijana.

  • NFC-lukija: Aktivoi puhelimesi NFC-ominaisuus, jotta voit käyttää palvelua ilman erillistä kortinlukijaa.

Näiden avulla voit kirjautua järjestelmään joko tietokoneella tai mobiililaitteella.

5.Tietoturvasuunnitelma osana käyttöönottoa

Tietoturvasuunnitelma Kantakirjaus.fi-käyttöönotossa

Tietoturvasuunnitelma on olennainen osa Kantakirjaus.fi-palvelun käyttöönottoa, koska se varmistaa potilastietojen turvallisen käsittelyn ja noudattaa tietosuojaa koskevia lakeja ja säädöksiä. Suunnitelma auttaa tunnistamaan mahdolliset tietoturvariskit ja varmistaa, että organisaatio täyttää Kanta-palveluiden tietoturvavaatimukset.

Miksi tietoturvasuunnitelma täytetään?

  • Lakisääteinen vaatimus: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden on noudatettava tietoturvaan liittyviä säännöksiä (esim. GDPR ja tietosuojalaki).

  • Potilasturvallisuus: Suunnitelma auttaa suojaamaan arkaluonteisia potilastietoja ja estämään tietovuodot.

  • Kanta-palveluiden edellytys: Kanta-palvelujen käyttöönotto edellyttää hyväksyttyä tietoturvasuunnitelmaa.

Miten tietoturvasuunnitelma täytetään?

  1. Lataa valmis pohja järjestelmästä:

    • Kun olet kirjautunut Kantakirjaus.fi-palveluun, löydät tietoturvasuunnitelman valmiin pohjan järjestelmästä..

    • Täydennettävät kohdat on merkitty keltaisella, jotta ne löytyvät helposti.

  2. Täydennä seuraavat tiedot:

    • Organisaation tiedot (nimi, Y-tunnus, toimipisteet)

    • Vastuuhenkilöt (esim. tietosuojavastaava, pääkäyttäjä)

    • Tietoturvakäytännöt (miten tietoja käsitellään, säilytetään ja suojataan)

    • Riskienhallinta (mitä mahdollisia uhkia on ja miten niihin varaudutaan)

  3. Tarkista ja allekirjoita

    • Ennen palauttamista varmista, että kaikki pakolliset kentät on täytetty.

    • Organisaation vastuuhenkilön tulee allekirjoittaa dokumentti.

  4. Palauta suunnitelma

    • Kun suunnitelma on valmis, lataa se takaisin järjestelmään.

    • Organisaation tulee pitää suunnitelma ajan tasalla ja päivittää se tarvittaessa.

Huom: Ilman palautettua tietoturvasuunnitelmaa Kantakirjaus.fi-palvelua ei voi ottaa käyttöön.

6. Maksaminen

  • Avausmaksu: 199 euroa.

  • Käyttäjämaksu: 24,90 euroa per käyttäjä.

  • Maksu hoidetaan maksukortilla.

  • Maksu suoritetaan kirjautumisen yhteydessä.

7. Varmista nämä ennen käyttöönottokoetta

  1. Kortit, laitteet ja ohjelmistot

  2. KantaExtranet liittyminen

  3. Olet rekisterissä ja löytyy koodistopalvelusta (oid)

  4. Tietoturvasuunnitelma tehty

  5. Koemateriaaliin perehdytty

8. Kantakirjaus.fi käyttöönottokoe

Viimeisenä vaiheena suoritat koulutuksen ja käyttöönottokokeen, jonka jälkeen palvelu on käytettävissäsi.

  • Kokeessa on oikein väärin väittämiä.

  • Kun olet valmis ja päässyt kokeen läpi, voit alkaa käyttää palvelua.

OID

  • Sinun orgaanisaatio OID

    -Yritystietojasi täyttäessä voit tarkistaa oman OID koodistopalvelusta. Mene THL- soterekisteriin. Voit etsiä OID:n y-tunnuksellasi. Siirry

  • Liitäntäpisteen OID

    -KantaExtranetiin liittyessä käytetään eRA-liitäntäpisteen tietoja, jotka saat tästä artikkelista kohdasta "Liity Kanta Extranetiin" tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun


Kysymyksiä käyttöönotosta

Kuka auttaa minua kysymyksissä?

Tutustu tukikeskuksen ohjeisiin ja järjestelmässä oleviin ohjeisiin osana käyttöönottoa. Voit tarvittaessa ottaa yhteyssä [email protected] tai chatin kautta.

Saat apua myös Kanta-palveluilta sekä Valvirasta ja muilta viranomaisilta.

Olen ammatinharjottajarekisterissä, voiko ottaa käyttöön Kantakirjaus.fi-palvelun?

Voit. Palvelua voi käyttää ammatinharjoittajat ja organisaatiot.

Minulla on toinen järjestelmä, niin miten vaihdan?

  • Varmista, että KantaExrtanet liittyminen on tehty eRA-liitäntätiedoilla.

  • Katso, että olet organisaatiorekisterissä.

  • Voit käyttää järjestelmiä yhtä aikaa ja aloittaa, kun kaikki on valmista Kantakirjaus.fi palvelun kanssa

Olen tehnyt Kelaan raportoivan Kanta-kokeen, pitääkö se tehdä uudestaan?

Joidenkin asiakkaiden tulee tehdä koe uudestaan, mutta suurimmalle osalle riittää, että tekee kantakirjaus.fi-palvelun oman käyttöönottokokeen. Saat tiedon, mikäli se on tarpeen meiltä. Käytämme omaa käyttöönottokoetta varmistaaksemme järjestelmän oikeanlaisen käytön. Siihen saa materiaalin ja se tehdään järjestelmässä vastaamalla oikein ja väärin väittämiin.

Vastasiko tämä kysymykseesi?