INFO
Kantakirjaus.fi-palvelun käyttöönotto
Tervetuloa Kantakirjaus.fi-järjestelmään! Tämä palvelu auttaa hallitsemaan potilastietoja tehokkaasti ja turvallisesti. Tässä ohjeessa käydään läpi palvelun käyttöönoton vaiheet.
Luo tili osoitteessa: https://kanta.kantakirjaus.fi/onboarding
Kirjaudu osoitteessa: https://kanta.kantakirjaus.fi/
Vaiheet
Ennen palvelun käyttöönottoa varmista seuraavat asiat:
Kortti ja laitteet: Sinulla tulee olla Sote-toimikortti. Lataa ERA-ohjelmisto ja hanki kortinlukija. Ohjeet kortin tilaamiseen, ohjelmiston lataamiseen sekä kortinlukija tilaamiseen tai ostamiseen löydät alta.
Toimipisteen (OID) tai IAH tunniste: Yrityksen tulee olla rekisteröitynä Valviran kautta. Yrityksen tulee myös löytyä rekisteristä. OID/IAH tunniste löytyy koodistopalvelusta. (Ohjeita alla)
Kanta Extranet liittyminen: Kanta Extranetissä organisaation tulee olla rekisteröitynä eRA:n liitäntäpisteen tietoilla. Tiedot alempana.
Tietoturvasuunnitelma: Täytä tietoturvasuunnitelma osana käyttöönottoa. Löydät pohjan tähän, kun teet kantakirjaus.fi palvelun käyttöönottoa.
Hoida maksut Maksa avausmaksu ja käyttäjäkohtainenmaksu
Tutustu koulutusmateriaaliin ja tee käyttöönottokoe
Valmista
Huomioithan, että viranomaisrekisteröinneissä voi kestää.
Seuraavana löydät yksityiskohtaisemmat tiedot liittyen erivaiheisiin. Mikäli se kosketa sinua voit mennä sen yli. Klikkaa kohtaa avataksesi jokaisen erikseen.
1. Sote- kortti ja sen hakeminen
1. Sote- kortti ja sen hakeminen
Mikäli sinulla on jo kortti, hyppää tämän yli.
Kirjautumiseen tarvitaan Sote-kortti, jonka voit tilata Digi- ja väestötietovirastosta (DVV). Kortti on välttämätön Kantakirjaus.fi-palvelun käytössä. Tilaa kortti täältä, jos sinulla ei ole korttia.
2. Sote-rekisteri / Toimipisteen OID tai IAH tunniste
2. Sote-rekisteri / Toimipisteen OID tai IAH tunniste
Yrityksen tulee löytyä sote-rekisteristä.
Voit olla organisaatio tai ammattihenkilö (IAH)
Sieltä pääsee etsimään oman OID-tunnuksen hakemalla esim. y-tunnuksen perusteella.
3. Liity Kanta Extranetiin.
3. Liity Kanta Extranetiin.
Valitse "Palvelut ja asiakastiedot" -valikosta "Potilastiedon arkisto".
Täytä hakemus seuraavilla tiedoilla:
Organisaation tiedot (THL-Sote-organisaatiorekisteristä)
Liitäntäpisteen OID (alla)
Arkistointihoitajan toimikortin numero
Hakemuksen käsittely voi kestää parikin viikkoa tai enemmän.
Liittymis- ja muutoshakemukseen liitäntäpisteen OID:
Järjestelmä: ERA (integraatiosta riippumatta)
Liityntäpisteen OID: 1.2.246.537.6.918.18.10.13.1
Muutoshakemukseen:
Liityntäpisteen taho: Atostek Oy, +358 45 113 0300, [email protected]
Liityntäpisteessä käytetyn välityspalvelun sertifikaattinumero: FI151030-9
Käytettävät palvelut: Valviran rooli- ja attribuuttipalvelu, uusimispyynnöt (vain tarvittaessa)
Tietoliikenneyhteys 1:
DNS-nimi: era.ehoito.fi
IP-osoite: 185.173.154.12
Tietoliikenneyhteys 2:
DNS-nimi: era.ehoito.fi
IP-osoite: 185.173.154.2
Liittymän tyyppi: MPLS, julkinen internet (varayhteys)
Operaattori: Nebula Oy, Elisa
Liityntäpisteen käyttö: Liityntäpiste on Kanta-välittäjän liityntäpiste
4. Hanki tarvittavat laitteet ja ohjelmistot
4. Hanki tarvittavat laitteet ja ohjelmistot
Kirjautuminen tietokoneella
Kortinlukija: Hanki yhteensopiva kortinlukija, esimerkiksi Verkkokaupasta tai Gigantista.
Ohjelmisto: Asenna tarvittava ohjelmisto kortinlukijalle. Latauslinkki löytyy täältä.
5.Tietoturvasuunnitelma osana käyttöönottoa
5.Tietoturvasuunnitelma osana käyttöönottoa
Tietoturvasuunnitelma Kantakirjaus.fi-käyttöönotossa
Tietoturvasuunnitelma on olennainen osa Kantakirjaus.fi-palvelun käyttöönottoa, koska se varmistaa potilastietojen turvallisen käsittelyn ja noudattaa tietosuojaa koskevia lakeja ja säädöksiä. Suunnitelma auttaa tunnistamaan mahdolliset tietoturvariskit ja varmistaa, että organisaatio täyttää Kanta-palveluiden tietoturvavaatimukset.
Miksi tietoturvasuunnitelma täytetään?
Lakisääteinen vaatimus: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden on noudatettava tietoturvaan liittyviä säännöksiä (esim. GDPR ja tietosuojalaki).
Potilasturvallisuus: Suunnitelma auttaa suojaamaan arkaluonteisia potilastietoja ja estämään tietovuodot.
Kanta-palveluiden edellytys: Kanta-palvelujen käyttöönotto edellyttää hyväksyttyä tietoturvasuunnitelmaa.
Miten tietoturvasuunnitelma täytetään?
Lataa valmis pohja järjestelmästä:
Kun olet kirjautunut Kantakirjaus.fi-palveluun, löydät tietoturvasuunnitelman valmiin pohjan järjestelmästä..
Täydennettävät kohdat on merkitty keltaisella, jotta ne löytyvät helposti.
Täydennä seuraavat tiedot:
Organisaation tiedot (nimi, Y-tunnus, toimipisteet)
Vastuuhenkilöt (esim. tietosuojavastaava, pääkäyttäjä)
Tietoturvakäytännöt (miten tietoja käsitellään, säilytetään ja suojataan)
Riskienhallinta (mitä mahdollisia uhkia on ja miten niihin varaudutaan)
Tarkista ja allekirjoita
Ennen palauttamista varmista, että kaikki pakolliset kentät on täytetty.
Organisaation vastuuhenkilön tulee allekirjoittaa dokumentti.
Palauta suunnitelma
Kun suunnitelma on valmis, lataa se takaisin järjestelmään.
Organisaation tulee pitää suunnitelma ajan tasalla ja päivittää se tarvittaessa.
Huom: Ilman palautettua tietoturvasuunnitelmaa Kantakirjaus.fi-palvelua ei voi ottaa käyttöön.
6. Maksaminen
6. Maksaminen
Avausmaksu: 199 euroa.
Käyttäjämaksu: 24,90 euroa per käyttäjä.
Maksu hoidetaan maksukortilla.
Maksu suoritetaan kirjautumisen yhteydessä.
7. Varmista nämä ennen käyttöönottokoetta
7. Varmista nämä ennen käyttöönottokoetta
Kortit, laitteet ja ohjelmistot
KantaExtranet liittyminen
Olet rekisterissä ja löytyy koodistopalvelusta (oid)
Tietoturvasuunnitelma tehty
Koemateriaaliin perehdytty
8. Kantakirjaus.fi käyttöönottokoe
8. Kantakirjaus.fi käyttöönottokoe
Viimeisenä vaiheena suoritat koulutuksen ja käyttöönottokokeen, jonka jälkeen palvelu on käytettävissäsi.
Kokeessa on oikein väärin väittämiä.
Kun olet valmis ja päässyt kokeen läpi, voit alkaa käyttää palvelua.
OID/ IAH
OID/ IAH
Sinun orgaanisaatio OID
-Yritystietojasi täyttäessä voit tarkistaa oman OID koodistopalvelusta. Mene THL- soterekisteriin. Voit etsiä OID:n y-tunnuksellasi. Siirry
Liitäntäpisteen OID
-KantaExtranetiin liittyessä käytetään eRA-liitäntäpisteen tietoja, jotka saat tästä artikkelista kohdasta "Liity Kanta Extranetiin" tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun
Kysymyksiä käyttöönotosta
Kuka auttaa minua kysymyksissä?
Kuka auttaa minua kysymyksissä?
Tutustu tukikeskuksen ohjeisiin ja järjestelmässä oleviin ohjeisiin osana käyttöönottoa. Voit tarvittaessa ottaa yhteyssä [email protected] tai chatin kautta.
Saat apua myös Kanta-palveluilta sekä Valvirasta ja muilta viranomaisilta.
Olen ammatinharjottajarekisterissä, voiko ottaa käyttöön Kantakirjaus.fi-palvelun?
Olen ammatinharjottajarekisterissä, voiko ottaa käyttöön Kantakirjaus.fi-palvelun?
Voit. Palvelua voi käyttää ammatinharjoittajat ja organisaatiot.
Minulla on toinen järjestelmä, niin miten vaihdan?
Minulla on toinen järjestelmä, niin miten vaihdan?
Varmista, että KantaExrtanet liittyminen on tehty eRA-liitäntätiedoilla.
Voit käyttää järjestelmiä yhtä aikaa ja aloittaa, kun kaikki on valmista Kantakirjaus.fi palvelun kanssa
Olen tehnyt Kelaan raportoivan Kanta-kokeen, pitääkö se tehdä uudestaan?
Olen tehnyt Kelaan raportoivan Kanta-kokeen, pitääkö se tehdä uudestaan?
Kela-raportti on poistunut. Käytämme omaa käyttöönottokoetta varmistaaksemme järjestelmän oikeanlaisen käytön. Siihen saa materiaalin ja se tehdään järjestelmässä vastaamalla oikein ja väärin väittämiin.