Siirry pääsisältöön

Kanta-informointi ja luovutuslupa

Yleiset ohjeet Kanta-informointiin ja luovutuslupaan.

Nina avatar
Tekijä: Nina
Päivitetty yli 2 kuukautta sitten

Kun käytät Kantakirjaus.fi-palvelua potilastietojen kirjaamiseen ja tallentamiseen Kanta-arkistoon, sinun tulee varmistaa, että asiakkaasi ovat saaneet Kanta-informoinnin ja että heidän luovutuslupansa on kunnossa.


Mikä on Kanta-informointi?

Kanta-informointi tarkoittaa, että asiakkaalle kerrotaan ymmärrettävästi:

  • Miten ja mihin hänen tietojaan tallennetaan (Potilastiedon arkisto)

  • Kuka tietoja voi käsitellä ja mihin tarkoitukseen

  • Miten tiedot voivat siirtyä muille terveydenhuollon toimijoille

  • Mitä oikeuksia asiakkaalla on tietojensa suhteen

📌 Informointi on lakisääteinen velvollisuus ja se on annettava ennen ensimmäistä kirjausta Kanta-arkistoon.

📎 Lue virallinen ohje täältä:
👉 https://www.kanta.fi/kanta-informointi


Miten asiakas antaa suostumuksen tai kiellon?

Asiakas voi hallita tietojensa luovuttamista kahdella tavalla:

1. OmaKanta-palvelussa (ensisijainen tapa)

Ammattilaisena voit ohjeistaa asiakasta tekemään toimenpiteet OmaKanta-palvelussa.

Asiakas voi itse:

  • Hyväksyä Kanta-informoinnin

  • Antaa suostumuksen tietojen luovuttamiseen muille terveydenhuollon yksiköille

  • Asettaa kieltoja, jos ei halua tietoja jaettavan

2. Terveydenhuollon ammattilaisen kautta (esim. ERA)

Jos asiakkaalla ei ole pääsyä OmaKantaan (esim. ei verkkopankkitunnuksia), suostumuksen voi kirjata myös vastaanotolla.

Kantakirjaus.fi tarjoaa videot ja ohjeet ERA käyttöön – saa chatistä tai asiakaspalvelusta [email protected] pyytämällä.

📎 Ammattilaisohjeet suostumuksiin ja luovutukseen:
👉 https://www.kanta.fi/ammattilaiset/tietojen-luovuttaminen-ja-valittaminen


Kuka vastaa mistä?

Toimenpide

Vastuu

Kanta-informointi

Sinä, terveydenhuollon ammattilainen

Suostumuksen/kieltojen hallinta

Asiakas(OmaKanta), Sinä(vastaanotto lla eRa-palvelun kautta)

Tallennus ja tekninen toteutus

Kantakirjaus.fi-järjestelmä


💡 Vinkki: Tee Kanta-informointi ja suostumuksen tarkistaminen osaksi ensimmäistä asiakaskäyntiä – näin varmistat sujuvan ja lainmukaisen kirjaamisen alusta asti.

Vastasiko tämä kysymykseesi?